
Podle předběžných výsledků čtyřletého vědeckého výzkumu financovaného Evropskou unií vyplývá, že bioprodukty jsou zdravější než jejich konvenční protějšky a mohou prodlužovat život. Výzkum, vedený Britskou universitou v Newcastlu, zjistil, že bioprodukty mají vyšší obsah antioxidantů a dalších pro zdraví důležitých látek.
Studie naznačuje, že největší rozdíly mezi bio a nebio produkty jsou u mléka. Bio mléko obsahuje o více než 60 procent více antioxidantů než nebio mléko.
Vědci se domnívají, že antioxidanty snižují riziko rakoviny a srdečních onemocnění.
Důkazy z tohoto čtyřletého výzkumu ukončí roky debat o kvalitách biopotravin.
Vědci pěstovali ovoce a zeleninu a chovali dobytek na vedle sebe ležících ekologických a konvenčních polích na farmě u University v Newcastlu a dalších místech v Evropě. Zjistili, že obsah antioxidantů v mléku ekologicky chovaných krav byl až o 90 procent vyšší než u konvenčních krav. Jako u jiných studií i zde výsledky ukazují řadu významných kolísání, kdy například konvenční plodiny ukazují vyšší obsah některých vitamínů než bio plodiny. Ale vědci potvrzují, že celkový trend ukazuje na to, že bio ovoce, zelenina a mléko mají větší pravděpodobnost obsahu vyšších hladin pro zdraví vhodných látek. K látkám, které byly u bioproduktů nalezeny ve vyšších množstvích, patří vitamin C, stopové prvky jako železo, měď a zinek, a sekundární metabolity, o kterých vědci věři, že pomáhají snižovat riziko rakoviny a srdečních onemocnění.
V letošním roce bylo již zveřejněno několik výsledků výzkumů, ukazujících stejné výsledky. Ukazují na vyšší obsah pro zdraví důležitých omega 3 mastných kyselin v bio mléku.
Zámecká 2/57, Krásno nad Bečvou
757 01 Valašské Meziříčí
Tel.: +420 571 678 109, Fax.:+420 571 611 260
e-mail: mlekarna@vm.inext.cz